فیلم | وظیفه سنگین انسان در مراقبت از «زبان»
کد خبر: 3897271
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
در محضر رمضان /14

فیلم | وظیفه سنگین انسان در مراقبت از «زبان»

آیت‌الله تحریری ضمن اشاره به اینکه در روایات، بیست و پنج گناه برای زبان ذکر شده است، تصریح کرد: سخن گفتن آسان است ولی دقت کردن در اینکه من چه سخنی دارم می‌گویم، آیا حرام است یا نه، آیا مفسده اجتماعی دارد یا نه، این نیاز به دقت و مراقبت دارد.

آیت‌الله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و استاد اخلاق حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اشاره به فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان، به تبیین فرازهای خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) که ناظر به اهمیت ماه مبارک رمضان می‌باشد، پرداخت. در ادامه بخش چهاردهم این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

 

«وَ أحفَظُوا ألسِنَتَکُم،وغَضّوا عَمّا لا یَحِلّ النَّظرُ إلیه أبصارَکُم،و عمّا لا یَحلّ الإستِماعُ إلیه أسماعَکُم»

پیامبر اکرم(ص) به ما فرمودند در این ماه سعی کنیم اعضا و جوارحمان از گناه دور شود. مهمترین اعضا و جوارح انسان که وظایفی بر عهده دارد، هم وظایف واجب و گناهان متعدد، زبان است. زبان تاثیرات عجیبی بر زندگی انسان می‌گذارد؛ هم تاثیرات مثبت و هم تاثیرات منفی.

در دین ما و بیانات اولیای ما برای زبان بیست و پنج گناه ذکر کردند. وظایف سنگینی در مورد زبان آمده است. حرکت زبان یک حرکت است منتهی در جان انسان تاثیر می‌گذارد. مثلا انسان یک تهمت می‌زند یک موج ایجاد می‌کند. ممکن است دو گروه را به همین بریزد و کشتار راه بیاندازد. شخصی که تهمت زده است در این خون‌ها شریک می‌شود. لذا انسان خیلی باید مواظبت داشته باشد.

 به طور خاص خدای متعال فرمود: «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ». در مورد زبان چنین تعبیری را ذکر فرموده است؛ چون سخن گفتن آسان است ولی دقت کردن در اینکه من چه سخنی دارم می‌گویم، آیا حرام است یا نه، آیا مفسده اجتماعی دارد یا نه این نیاز به دقت و مراقبت دارد.

انتهای پیام
captcha